LianneNaarOeganda.reismee.nl

Safari

Donderdag, vrijdag en zaterdag zijn we op safari geweest. Donderdag om half acht werden we opgehaald bij het winkelcentrum door de safaribus. In totaal zijn we met zes meiden, een leuke groep. Na een reis van zes uur in een busje over wegen met grote gaten en hobbels kwamen we aan bij murchinson falls. Het is een prachtig resort waar we verblijven, net een jaar oud, met mooie lodges en goede bedden. De bediening is erg onderdanig, ze staan met hun handen op de rug en stukje van je vandaan en als je dan iets nodig hebt staan ze gelijk naast je.Nadat we de spullen in de lodges hebben gezet gaan we onze eerste game drive doen. Met een gids gaan we het park in, het dak van de bus wordt omhoog gezet zodat we alles goed kunnen zien. Al snel kwamen we de olifanten en de giraffen tegen. Heel bijzonder om ze zo rond te zien lopen. We hebben ook nog impala's en hartenbeesten gezien.

Om zeven uur waren we terug op het resort en konden we gaan dineren. De volgende ochtend om zes uur uit bed en ontbijten. Eerst kregen we een banaan op een bordje met mes en vork. Om half zeven weer in de bus voor de volgende game drive. 's Nachts had het flink geregend dus moesten we soms door erg diepe plassen rijden. We kwamen dezelfde dieren weer tegen maar nu ook nog hyena's, apen, zwijnen en nijlpaarden. De leeuwen hebben zich niet laten zien, we zijn zelfs van de paden af gegaan om ze te zoeken maar nee hoor geen leeuw te zien. Voor de lunch zijn we terug gegaan naar het resort. We kregen als toetje een banaan.

Na de lunch zijn we we boottocht over de Nijl gaan maken naar de waterval. Die viel erg tegen, was niet zo spectaculair. Wel hebben we krokodillen en veel nijlpaarden gezien. Na de boottocht weer terug voor het diner. Was goed eten en als toetje kregen we een ......... banaan.

De volgende ochtend moesten we nig vroeger opstaan, om vijf uur. Na het ontbijt met alweer een banaan zijn we in de bus gestapt om naar de neushoorns te gaan kijken in een ander park. Lopend zijn we ze met een gids gaan zoeken. Ze waren al snel gevonden, onder een boom achter de struiken. We moesten heel stil zijn en als er een neushoorn naar je toe kwam moest je achter een boom gaan staan of erin klimmen. Gelukkig ging het goed.

's Middags waren we terug in Kampala, weer helemaal doorgeschud. Waren een paar leuke dagen en we hebben veel gelachen.

Vandaag ben ik samen met een vrijwilliger en een gids een city tour gaan doen. Lopend door de straten van Kampala naar het paleis van een koning, via een gegraven meer naar de slumps, de krottenwijken. Het is ongelooflijk wat je dan allemaal ziet en soms ook wel beangstigend. Je moet goed op je spullen passen maar niet te opvallend en vooral niet bang zijn. De gids had gezegd dat we rechtdoor moesten lopen en hij liep achter ons om ons in de gaten te houden. Nadat we door de slumps waren gelopen kwamen we bij een markt en hebben we wat gegeten, mijn eerste Afrikaans eten. Gapatti met bruine bonen, gapatti is een soort pannenkoekje. Na de lunch zijn we verder gelopen naar het taxipark, daar staan tientallen taxi's, dit zijn busjes waar 16 mensen in kunnen. Met zo'n taxibusje, ze noemen die hier matato, zijn we naar Lake Victoria gereden en hebben daar op Miami Beach gezeten. Daarna weer met de matato terug naar het centrum. Daar heeft de gids mij in een matato gezet die mij in de buurt van het project zou brengen. De gids had tegen de conductor gezegd waar hij mij uit de bus moest zetten en vandaar wist ik wel waar ik met de boda verder kon. Het was een leuke dag, veel indrukken op gedaan en veel gezien.

Nog een week werken en dan zit het er weer op.

Doingoood