LianneNaarOeganda.reismee.nl

Brillen uitdelen

Het weekend hebben we relaxed doorgebracht, zaterdag zijn we naar de Craftmarket, een soort markt met allemaal souvenirs, geweest en hebben in de binnenstad gegeten. Zondag zijn we bij de oprichters van de mission op de koffie geweest. Dit zijn Nederlanders die in 1968 hier begonnen zijn in een hutje en twee kinderen. Dit breidde zich steeds verder uit tot het complex wat het nu is, scholen, slaapzalen, clinic etc. Zij hebben in het begin hier een aantal jaren gewoond en hebben in Nederland een stichting opgericht die nu allerlei zaken regels en de leiding van de mission hebben overgedragen aan Ugandesen. Het was heel interessant om te horen wat zij allemaal hebben meegemaakt hier en hoe het gegroeid is en nog steeds groeit.

Enkele weken geleden zijn hier een aantal opticiens geweest om bij de schoolkinderen, het personeel en mensen in de omgeving de ogen op te meten. In totaal zijn er ongeveer 900 mensen gecontroleerd en zijn er ongeveer 300 brillen besteld. Donderdag zijn de brillen gekomen en vrijdag zijn we begonnen met het uitzoeken van de brillen en het personeel van het ziekenhuis zijn de mensen gaan bellen dat de brillen er zijn. Maandag was het zover en werden een aantal brillen opgehaald. Het was een drukte van belang en een heel gedoe om de namen goed te verstaan en de juiste bril te geven. De schoolkinderen kwamen tegelijk en begonnen zelf tussen de brillen te zoeken met het gevolg dat er een paar verdwenen waren.

Maandag zijn we naar het hospitaal geweest waar Mirjam vorig jaar heeft gewerkt om de spullen af te geven die we meegebracht hadden, ze waren er erg blij mee. We hebben nog een rondleiding gehad, het is allemaal erg oud, bedden zijn roestig en net zoals hier brengen de patiënten alles zelf mee. Het is wel een stuk groter dan de clinic hier.

Donderdag, vrijdag en zaterdag gaan we op safari, hebben we even wat anders te doen, ben benieuwd hoe dat zal zijn. En dan is het nog 1 week en dan zit het er al weer op.

Annie

Heel interessant om al je verhalen en bevindingen te volgen. Veel plezier op de safari.

Diana

Hoi daar!
Leuk om je verhalen en berichtjes te lezen!
Nog even en t zit er al weer op!
Groetjes , ook aan Miriam!

Doingoood