LianneNaarOeganda.reismee.nl

We zijn in Uganda

Na een vliegreis van 9 uur kwamen we gisteren aan om 09.15. In Nairobi zijn we overgestapt. Aangekomen in Uganda moesten we eerst een formulier invullen voor het visum. Op de luchthaven eerst onze handen ontsmetten en nog een formulier invullen of je wel gezond bent. Daarna in de rij waar mensen in witte jassen en mondkapjes op klaar stonden om de formulieren te controleren en je temperatuur op te meten met een laserthermometer. Daarna in de rij voor het visum, vingerafdrukken van beide handen en een foto, daarna konden we onze koffers ophalen. Op het vliegveld stond Inge, coördinator van doing good, ons op te wachten.

Na een autoreis van ruim 1,5 uur in de stromende regen kwamen we aan bij het project. het laatste stuk van de weg is onverhard dus met die regen was het een aardige modderpoel met flinke kuilen. We werden ontvangen door het directie echtpaar, deze hebben ons het verblijf gewezen en uitgelgd wat zij doen voor de kinderen En wij hebben verteld wat we willen gaan doen. Daarna hebben we een rondleiding over het terrein gehad, de clinic bekeken waar wij gaan werken en de verblijven van de kinderen. Voor de kleinere kinderen zijn er groepjes huizen in een cirkel gebouwd. Daarin slapen de kinderen op stapelbelbedden met 3 boven elkaar. Er zijn in zo'n huisje 2 slaapkamers. In een cirkel kunnen 40 kinderen wonen. Tussen die huisjes staat een gebouw met toiletten en douches en er is een huisje voor de "moeder" zij zorgt voor de kinderen. Achter op het terrein zijn de slaapzalen voor de grotere kinderen.

Verder zijn er de schoolgebouwen voor basis, voortgezet onderwijs en beroepsgerichte opleidingen, naailokaal, computerlokaal en voor de technische vakken. De huisjes etc. Worden door de leerlingen gebouwd, ze zijn nu een nieuw schoolgebouw aan het bouwen. De hoogste klassen hebben nu examen en daarna is het zomervakantie en gaan ze voor twee maanden naar huis. Er zijn ook weeskinderen, die blijven op het project.

Na de rondleiding zijn we met Inge naar Kampala gegaan om geld te pinnen, dit lukte niet, apparaat was out of order, en hebben we boodschappen gedaan. Daarna terug naar het project.

's Avonds al vroeg naar bed gegaan, lekker geslapen. Om 10.00 uur is Inge ons weer op komen halen om een Ugandese telefoonkaart te kopen en alsnog te pinnen In Kampala. De reis daar naartoe ging eerst op een boda boda, een scooter met chauffeur, en daarna in een mtata, een vw busje waar 16 mensen ingestouwd worden. Het verkeer hier rijdt door elkaar, auto's gaan zo de straat op en daartussen rijden de boda boda's. Bij deze pinautomaat lukte het wel om te pinnen, nog even lunchen in de stad en daarna de reis weer terug met de mtata en boda boda.

Het huisje waar we wonen is ruim, we wonen er met z'n tweeën. Het heeft twee badkamers, vier slaapkamers en huiskamer en keuken. Op het terras hebben we een mooi uitzicht, het is hier prachtig groen.

Morgen gaan we beginnen met werken, ben erg benieuwd hoe dat zal gaan.

Doingoood