LianneNaarOeganda.reismee.nl

Een berichtje uit Oeganda

Het is een tijd geleden dat ik op de blog ben geweest, het internet is erg slecht, schrijf nu maar via mijn telefoon.

Woensdag zijn we gestart met werken. In de clinic komen dan de zwangere voor de controles, er zitten dan zo'n 25 dames op lage houten bankjes te wachten. Eerst wordt er verteld wat ze aan moeten schaffen en wat ze mee moeten brengen voor de bevalling. Ondertussen komen er steeds meer dames bij en schiuven ze weer wat op zodat die ook kunnen zitten. Na het praatje is het zover en worden de dames twee bij twee binnen geroepen, ze hebben een nummer gekregen, e doen we de bloeddruk controle en worden ze gewogen. De vroedvrouw voelt daarna de buik om te kijken hoe ver de zwangerschap gevorderd is, hoe de ligging is en de hartslag wordt gecontroleerd met een metalen toeter. De dames brengen zelf een plastic zeil mee waar ze op moeten gaan liggen. Als de controles gedaan zijn krijgen sommige een tetanusinjectie en ze krijgen wormen pillen en staalpillen. En dan moet er afgerekend worden.

Vrijdag zijn we op outreach gegaan, in een schoolgebouwtje met open ramen. Dit moest eerst nog opgeruimd worden, bankjes aan de kant en de vloer vegen. Het losse zand aan de kant vegen want buiten een zandvloer is er niets. Een paar lage bankjes worden terug gezet zodat wij daarop kunnen gaan zitten. De kinderen van de school komen per klas en krijgen vit A en wormen pillen. Sommige ouderen gaan bij de dokter, er wordt de bloeddruk gemeten en de dokter kijkt ze na. Sommige worden getest op HIV. Een groot probleem hier net als de wormen.

In het weekend zijn we vrij. Zaterdag zijn we met de coördinator van Doing Good een nieuw project gaan bezoeken in Jinja, ongeveer een uur rijden van Kampala. Dit is een sport project dat geleid wordt door enthousiaste mannen.

Maandag zijn we op outreach gegaan, onder een boom op bankjes, er werd een touw over een boom gegooid en daar kwam de weegschaal aan te hangen om de baby's te wegen. We zagen wel dat er niet voldoende te doen is in de clinic en hebben we met de directrice besproken dat Mirjam ander werk gaat doen, zij wilde graag voorlichting gaan geven in hygiene en seksuele voorlichting aan de meisjes. Dit vond de directrice een goed idee en is Mirjam zeep, tandenborstels en tandpasta in gaan slaan.

Op dinsdag komen de moeders met kinderen naar de clinic voor het wegen en vaccineren van de kinderen. Terwijl ik daar mee bezig was kwam de vroedvrouw vragen of ik bij een bevalling wilde helpen dus ik naar de kraamkamer. De kraamvrouwen liggen op we zeil, dat ze zelf meegebracht hebben, om op te bevallen. Ze moeten ook steriele handschoenen en watten meebrengen. Meestal komt de moeder mee en als het lang duurt ligt ze op de grond te slapen. Ook eten en drinken brengen ze zelf mee. Na de bevalling lopen ze zelf terug naar de kamer en wordt de baby bij ze gebracht. De bevallingen zijn erg leuk om te doen, ik mag de baby aanpakken en wegen. Kleertjes krijgen ze niet aan maar worden in 4-5 doeken gewikkeld.

Vandaag weer op outreach geweest, dit was echt in de binnenlanden, over zandpaden met kuilen waar de auto dan omheen moet manoeuvreren. Vrouwen met baby's kwamen uit de bosjes vandaan. We zaten weer onder een boom met onze spullen. Het vaccineren is verplicht hier in Oeganda en wordt vergoedt door de overheid. Ik had hier wel veel bekijks, de meeste mensen die langs reden keken 2-3 om.

Doingoood